یزدفردا: اکنون کاربران و تعمیرکاران می‌توانند بدون نیاز به شماره سریال، برخی از قطعات لازم برای آیفون 15 را به اپل سفارش دهند.

به گزارش یزدفردا: اگرچه اپل در سال‌های اخیر سیاست‌های مختلفی را به بهانه کمک به حفاظت از محیط‌زیست اتخاذ کرده؛ اما همچنان شاهد انتقادات بسیاری از سوی عموم بوده است. اکنون به‌نظر می‌رسد که این شرکت در تغییر رویه‌ای غیرمنتظره، تصمیم گرفته است تا امکان تعمیر آیفون 15 با قطعات دست دوم را ممکن کند؛ امری که می‌تواند به کاهش تولید زباله‌های الکترونیک کمک شایانی نماید.

تعمیر آیفون 15 با قطعات دست دوم؛ تصمیمی به نفع محیط‌زیست و کاربران

وقتی پای زباله‌های الکترونیک به میان می‌آید، اغلب شرکت‌های فناوری سعی می‌کنند با حذف لوازم جانبی مانند شارژر از درون بسته‌بندی محصولات خود، نقش خود را ایفا نمایند. البته بسیاری از کاربران نسبت به چنین تصمیماتی اعتراض دارند و بیشتر آنها را حافظ منافع مالی تولیدکنندگان می‌دانند. از نظر آنها، اتخاذ رویه‌های دیگری مانند افزایش تعمیرپذیری محصولات، می‌تواند تأثیر بیشتری روی حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از هدررفت منابع داشته‌باشد.

اپل یکی از شرکت‌هایی بوده است که همواره به‌دلیل تعمیرپذیری پایین محصولات خود، مورد انتقاد کارشناسان و کاربران قرار گرفته است. این شرکت در موارد متعددی باعث شده است تا هزینه تعمیرات به‌شدت افزایش پیدا کند و سعی دارد با این ترفند، افراد را به خرید محصولات جدید ترغیب کند. اکنون به‌نظر می‌رسد که سیاست‌های اپل هم سرانجام دچار تحول شده است و دارندگان گوشی‌های آیفون اکنون می‌توانند با مراجعه به مراکز مجاز تعمیر اپل یا عضویت در طرح خودتعمیری، اقدام به سفارش و استفاده از قطعات دست دوم جهت تعمیر دستگاه خود نمایند.

تا پیش از این، اپل هنگام فروش قطعات داخلی محصولات خود برای تعمیر آنها، اقدام به ثبت شماره سریال و تطبیق آن با محصول معیوب می‌کرد. به‌همین‌دلیل، اگر از قطعه‌ای دست دوم یا غیراصل جهت تعمیر دستگاه استفاده می‌شد، کاربر با اعلان آزاردهنده‌ای مبنی بر عدم امکان ثبت شماره سریال قطعه جدید مواجه می‌شد. چنین رخدادی برای برخی قطعات حساس‌تر مانند تاچ آیدی و فیس آیدی کمی متفاوت بود و می‌توانست عملکرد کلی آنها را مختل سازد.

طبق بیانیه رسمی اپل، اکنون می‌توان بدون نیاز به شماره سریال دستگاه، اقدام به ثبت سفارش برای قطعات مورد نیاز جهت تعمیر دستگاه‌های آیفون معیوب کرد. البته این ویژگی تنها برای برخی مدل‌های خاص در دسترس قرار خواهد گرفت و فعلاً تنها برای تعمیر آیفون 15 و مدل‌های بعد از آن، کاربرد خواهد داشت. برای مثال در گذشته اگر صفحه‌نمایش آسیب‌دیده آیفون خود را با نمایشگر دست دوم از گوشی دیگری تعویض می‌کردید، برخی قابلیت‌ها مانند تنظیم خودکار نور صفحه به‌درستی عمل نمی‌کردند؛ اما اکنون دیگر چنین محدودیت‌هایی وجود نخواهند داشت.

درحال‌حاضر طرح خودتعمیری اپل شامل قطعاتی مانند پنل نمایشگر، باتری، دوربین و از این پس، حسگرهای بیومتریک مثل فیس آیدی می‌شود. کاربران عادی و تعمیرکاران می‌توانند قطعه مورد نیاز را از طریق نمایندگان یا سایت اپل سفارش دهند؛ اما باید توجه داشت که هنوز محدودیت ثبت شماره سریال برای برخی قطعات مانند بردهای الکترونیکی وجود دارند. همچنین کاربران قادر خواهند بود با مراجعه به قسمت Parts and Service History در تنظیمات آیفون، از تعویض قطعات دستگاه خود باخبر شوند.

اپل اعلام کرده است که جهت حفظ امنیت کاربران خود، محدودیت‌هایی را همچنان حفظ خواهد کرد. برای مثال پیش از کالیبره کردن خودکار قطعه جدید، اصالت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که قطعه از دستگاهی دزدیده‌شده یا گم‌شده با قابلیت Activation Lock یا Lost Mode فعال شده باشد، با محدودیت‌های زیادی همراه خواهد بود و اجازه کالیبره شدن آن داده نمی‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا